تاریخ امروزدی 27, 1399
آموزش برنامه نویسی به کودکان

آشنایی کودکان با برنامه‌نویسی (بازی و اپلیکیشن)

آموزش برنامه‌نویسی می‌تواند از سنین کودکی آغاز شود. یکی از راه‌های یادگیری برنامه‌نویسی، آشنا کردن کودکان با مفاهیم پایه‌ای این حرفه به کمک بازی‌های اندرویدی است. مفاهیمی نظیر دستورات ساده، عملگرها، حلقه‌های تکرار و مواردی از این دست. آشنا شدن خردسالان با مفاهیم پایه‌ای برنامه‌نویسی می‌تواند آینده شغلی آنان را تعیین کند و مهارت‌هایی نظیر هوش منطقی، تفکر انتقادی، حل مسئله و بسیاری مهارت‌های دیگر را در آنان رشد و پرورش دهد.

کودکان و خردسالان آمادگی زیادی برای یادگیری انواع آموزش‌ها دارند. آموزش برنامه‌نویسی نیز می‌تواند در آینده آنان بسیار حائز اهمیت باشد. در سال‌های اخیر ابزارهای زیادی برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان ایجاد شده و در این عرصه وب‌سایت‌ها، بازی‌ها، نرم‌افزارها و حتی اسباب‌بازی‌ها به کمک شما می‌آیند. در ادامه به معرفی تعدادی از این اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها می‌پردازیم. با مجله توپ مارکت همراه باشید.

 

لاکی برنامه‌نویس

در این بازی کودک با تعدادی دکمه دستوراتی مثل چرخیدن، جلو رفتن، عقب رفتن، پریدن، آواز خواندن و … را به لاکپشت می‌دهد و او را به حرکت درمی‌آورد. در ابتدا یک مرحله آموزشی از بازی به کودک یاد می‌دهد که چگونه از دکمه‌ها استفاده کند و ترتیب چیدن این دکمه‌ها، نحوه حذف دستورات و جایگزینی دستورات جدید را به او آموزش می‌دهد. برای این منظور یک راوی صوتی نیز وجود دارد که البته به زبان انگلیسی است.

در بخش Free Play کودک می‌تواند دستورات دلخواه خود را پیاده‌سازی کند و آن را اجرا نماید و نتیجه را مشاهده کند. امکان ذخیره‌سازی نیز در این بخش وجود دارد. در بخش Challenge بازی چالشی را مطرح می‌کند و کودک باید آن را انجام دهد. مثلاً در بخش اول می‌گوید: “کاری کنید که تامی (لاکپشت) به گربه روبرویش سلام کند. جلو بروید تا نزدیک او قرار بگیرید. ” برای اینکار کافیست چهار بار دستور جلو رفتن یا Forward را کلیک کنید و بعد روی اجرا بزنید. بعد از انجام درست این چالش می‌توانید وارد مرحله بعدی شوید.

انجام این بازی برای همه سنین مناسب است اما لازم است کودکان با زبان انگلیسی آشنایی مختصری داشته باشند تا بتوانند اسم هر دستور را بخوانند و اجرا کنند.

 

 

ربات کدنویس

یک بازی فکری و جالب برای کودکان است. کودک باید ربات را با حرکت دادن روی خانه‌های صفحه به کاشی آبی رنگ برساند و آن را روشن کند. برخلاف بازی‌های رایج که دکمه‌هایی برای هدایت و جابجایی شخصیت‌ها دارند، در این بازی باید از دستورات برای حرکت دادن ربات استفاده کرد. آموزش ابتدای بازی به بهترین شکل تمامی نکات لازم را به شما نشان می‌دهد. اگر بعنوان بزرگتر یکبار آموزش‌ها را در کنار فرزند خردسال خود ببینید و سپس همین نکات را به کودک بگویید، خودش می‌تواند به تنهایی با تفکر و حل مسئله به بازی کردن ادامه دهد. رابط کاربری بازی بیشتر به شکل دیداری و گرافیکی طراحی شده و در آن کمتر از متن استفاده شده است (بجز آموزش ابتدای بازی).

کارکرد هر یک از دستورات را به فرزندتان آموزش دهید تا با کمال تعجب مشاهده کنید چگونه مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد و از پس پیچیدگی‌های معماها برمی‌آید. با انجام این بازی در واقع کودک با مفاهیم پایه‌ای کدنویسی و برنامه‌نویسی آشنا می‌شود. در برنامه‌نویسی نیز علاوه بر یادگیری دستورات، فرآیند حل مسئله مهم‌ترین عامل می‌باشد که دقیقاً در بازی کودک شما با چند فرمان ساده؛ ولی با تفکر و حل مسئله، معماهای هر مرحله را حل می‌کند و احساس موفقیت و پیشرفت را به‌دست می‌آورد.

 

 

 

فکر کن و یاد بگیر

یک بازی با فضایی کارتونی، شاد و کودکانه که خردسالان را با اصول ابتدایی برنامه‌نویسی آشنا می‌کند. در هر مرحله بازی کودک باید هزارپا را به دکمه ستاره‌ای برساند. برای اینکار کودک باید دستورات حرکتی را بکشد و در مسیر قرار دهد و روی دکمه اشاره کند تا هزارپا شروع به حرکت کردن کند.

در نوع دیگری از مراحل بازی، برگ‌هایی با تعداد و رنگ‌های مختلف در صفحه نمایان می‌شوند و هزارپا از کودک می‌خواهد که برگی از یک رنگ را به تعدادی مشخص به او بدهد. می‌توانید در اینکار کودک را همراهی کنید تا بهتر بتواند مراحل بازی را یادبگیرد. به دلیل طراحی دیداری رابط کاربری، بعد از آموزش، کودک به تنهایی نیز می‌تواند بازی را انجام دهد. اما توجه داشته باشید که زبان بازی انگلیسی است.

 

 

برنامه‌ریز ربات

برای اجرای نرم‌افزار نیاز به دادن دسترسی‌هایی به آن دارید. بعد از اجرا با یک صورت مواجه می‌شوید و در ابتدا ممکن است بازی برایتان گنگ باشد. برای اینکه کودک بتواند با ربات تعامل داشته باشد و به او دستور بدهد، از منوی سمت چپ بالا استفاده کنید.

از قسمت Brain می‌توانید انواع دستورات شبیه به برنامه‌نویسی را برای ربات ایجاد کنید. دستورات شامل رخدادها، حالات چهره، صداها، کنترل‌ها، عملگرها، داده‌ها و چند دستور با عنوان آلفا می‌باشد. برای آوردن هر دستور باید آن را بکشید و وارد صفحه کنید و برای پاک کردن نیز آن را بکشید و روی سطل زباله کنار صفحه رها کنید. به عنوان مثال اگر دستور اول یا begin with را از بین رخدادها وارد صفحه کنید و سپس از قسمت صداها دستور say را درون دستور قبلی قرار دهید و متن درون آن را به salam تغییر دهید، اگر روی دکمه پرچم بالا سمت راست اشاره کنید خواهید دید که با شروع بازی کلمه salam در پایین صفحه ظاهر می‌شود و ربات نیز بعد از لحظاتی صوت این کلمه را می‌گوید.

انجام این بازی نسبت به بازی‌های قبلی معرفی شده در مقاله، پیچیدگی بیشتری دارد و برای سنین 7 سال به بالا که سواد انگلیسی نیز داشته باشند مناسب است.

 

اشتراک‌گذاری

سید علی متقی نژاد کارشناس نقد و بررسی بازی و اپلیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *